Ik heb geen webanalyse nodig voor mijn bedrijf. Alles loopt op rolletjes zou je kunnen zeggen, maar toch zul jeveel meer hebben aan webanalyses dan je denkt. Lees snel door!

Webanalyses, wat heb je eraan zul je denken. Toch veel meer dan je denkt hoor. Webanalyses verwijzen naar het proces van het verzamelen en analyseren van gegevens over gedrag van mensen op een website. Op die manier komen ze erachter wat klanten doen op de website. (Les, n.d.-e)
Webanalyses bieden namelijk verschillende soorten informatie. Statistieken zoals aantal bezoekers, tijd dat ze op de website blijven. Die statistieken worden met behulp van dimensies, zoals apparaattype, browsers, geografische locatie en meer geanalyseerd. Door de statistieken te combineren met de dimensies kun je antwoord krijgen op specifieke vragen die je hebt en inzicht krijgen over het gedrag van je bezoekers. Je kunt dus zien hoe mensen bewust worden van jouw website. Met webanalyses kun je verbeterpunten voor je bedrijf vinden of juist achter dingen die goed gaan komen en waar je meer aandacht aan kunt besteden. (Les, n.d.-e)
Je zou bijvoorbeeld kritisch kunnen kijken naar je online-marketingtechnieken. Hoe presteert je online-marketing? Welke platformen en manieren van reclame werken voor jou?
Je zou ook kunnen kijken naar doelen die je wilt nastreven. Doelen die bijhouden of jouw bezoekers de door jou opgestelde doelen voltooien. Welke stappen neem ik al daarvoor en in hoeverre werken die stappen? Daar kun je achter komen met een webanalyse.
Ik hoor je denken, waarom heb ik dit allemaal nodig? Het aantal bezoekers aan mijn website is genoeg voor mij. Toch is het belangrijker dan je denkt. Het aantal bezoekers zegt niet veel over de website. Door je doelen en conversies bij te houden krijg je inzicht in de waarde van bezoekers op je website. (Les, n.d.-e)
Oftewel webanalyses vormen de basis in het meten en ondersteunen van je digitale activiteiten. Ze helpen je te begrijpen wat wel/niet werkt en wat beter kan. (Les, n.d.-e)
In de volgende blogpost zullen wij verder gaan met “Zoek het succes van analyses”. Klik hierop om verder te gaan naar de volende blogpost.
De gehele module kun je vinden op: https://learndigital.withgoogle.com/digitalewerkplaats/course/customers-needs-behaviours/module/10/lesson/62