Wil jij als startende ondernemer je e-mailmarketing vaardigheden naar een nieuwe hoogten te tillen en leren hoe je goede bindingen kunt leggen met doelgroep. Lees dan verder en stap in de wereld van e-mailmarketing en ontdek de geheimen van succesvol digitale communicatie. In deze blogpost zal je leren hoe je effectieve marketing e-mails kunt opstellen, succesvolle e-mailcampagnes kunt onderhouden en de resultaten van je e-mailmarketing kunt meten. Lees snel verder!

(king-theme.com et al., 2021)

Laten we samen stappen in de wereld van e-mailmarketing. We beginnen met de omschrijving van het begrip e-mailmarketing. E-mailmarketing is een vorm van directe marketing, een bedrijf stuurt direct een e-mail naar individuele (potentiële) klanten. (Spotler, 2021). Nu we weten wat e-mailmarketing betekent kunnen we kijken naar hoe dat in zijn werking gaat en waar het tot leid.

E-mailmarketing begint bij het verzamelen van e-mailadressen en het targeten van doelgroepen op basis van hun interesses. Vervolgens stel je gepersonaliseerde e-mails op met aanbiedingen of relevante informatie. Denk hierbij een update over een product dat een klant al eerder heeft aangeschaft. Door middel van e-mailmarketing leer je over je klanten en bouw je duurzame relaties op. Door je opgebouwde klantenbestand draag je bij aan je bedrijfsgroei, want als je een betrokken klantenbestand hebt zijn er mogelijkheden voor herhaalaankopen, aanbevelingen en verkoop van een duurdere variant van het product dat ze oorspronkelijk wouden aanschaffen. (Les, n.d.-b)

E-mailmarketing biedt vele mogelijkheden via verschillende tools, om effectieve e-mailcampagnes op te zetten. Door gebruik te maken van deze tools kun je e-mails beheren en verzenden, gedrag volgen van ontvangers en inhoud personaliseren. (Les, n.d.-b)

Maar hoe stel je een pakkende marketing e-mail nou daadwerkelijk op? Het eerste wat je (potentiële) klanten lezen als ze een e-mail binnen krijgen is de vernoemde onderwerp. Houd de onderwerpregel kort, relevant en indien mogelijk persoonlijk. De inhoud van de e-mail moet kort en relevant zijn. Zorg ervoor dat je geen lange alinea’s hebt en niet in gaat op verschillende onderwerpen. Richt je e-mail op 1 onderwerp . Vergeet niet om tot slot ook je (potentiële) klanten tot actie aan te zetten. Maak hierbij gebruik van handige links waar klanten op kunnen klikken. Tot slot is het belangrijk om in je e-mails een knopje aan te maken waar de ontvangers zich ook kunnen afmelden, dit is klantvriendelijk en wettelijk verplicht. (Les, n.d.-b)

Het onderhouden van je e-mailcampagnes is ook erg belangrijk. Dat doe je als volgt:

  1. A/B-tests: het testen van verschillende e-mailversies om zo te ontdekken wat je doelgroep aanspreekt. Hiermee verbeter je de betrokkenheid van je doelgroep.
  2. Relevante bestemmingspagina’s maken: gebruik van links in je e-mail die leiden tot relevante bestemmingspagina’s die te maken hebben met de inhoud van je e-mail. Zo verhoog je de kans dat klanten over gaan tot aankoop.
  3. Prestaties van e-mailcampagnes meten: hierbij kun je gebruik maken van analysetools die de prestaties van je e-mailcampagnes meten. Deze inzichten kun je gebruiken om je e-mailcampagnes bij te schaven en de gebruikservaring van klanten te verbeteren.

(Les, n.d.-b)

E-mailstatistieken bieden waardevolle inzichten die je de mogelijkheid geeft je toekomstige campagnes te verbeteren. Hieronder beschrijven wij 5 nuttige statistieken voor e-mailmarketing:

  1. Percentage geopend: hierbij kijken ze naar het aantal mensen dat de e-mail actief heeft geopend vergeleken met het totale aantal ontvangers. Aan de uitkomst daarvan kun je een uitspraak doen over de effectiviteit van de onderwerpregel.
  2. Klikfrequentie: geeft de percentage mensen weer die op links naar jouw website hebben geklikt. Dit toont de doelgroepbetrokkenheid.
  3. Conversiepercentage: percentage dat het aantal bezoekers toont dat tot een transactie over zijn gegaan via jouw e-mail.
  4. Bouncepercentage: percentage e-mails dat niet kon worden bezorgd en is teruggestuurd. Dit kan gebeuren als de ontvanger een volle inbox heeft, als er een groottelimiet op de server is, of als je e-mails worden geblokkeerd of je een verkeerd adres gebruikt.
  5. Statistiekenanalyse en aanpassingen: op basis van de statistieken en de bijbehorende bijschrift kun je zien wat wel en niet werkt. Hierdoor kun je je toekomstige e-mailcampagnes aanpassen.

(Les, n.d.-b)

In deze blogpost heb je geleerd wat e-mailcampagnes zijn, waar je op moet letten bij het opstellen ervan en hoe je kan testen of de e-mailcampagnes werken. Wil jij weten hoe je kunt adverteren bij externe websites, klik hierop verder naar de module: “Adverteren op externe webstites”.

De gehele module kun je vinden op de site: https://learndigital.withgoogle.com/digitalewerkplaats/course/promote-business-online/module/4/lesson/36