Serieus aan de slag gaan met social media vergt veel tijd en inspanning. Je hebt een duidelijk plan nodig . Wij vertellen je hoe je jouw plan op papier kunt zetten en we laten je enkele tools zien waarmee je jouw plan in de praktijk kunt brengen.
Plan opstellen voor social media
Mensen onderschatten snel hoeveel moeite het kost om social media goed te doen. Het is geen eenvoudige taak om alles up-to-date te houden, berichten te beantwoorden en contact te onderhouden met al je connecties of volgers. Ook het regelmatig plaatsen van leuke en interessante inhoud op verschillende sociale mediakanalen kan lastig zijn. Uiteindelijk draait het om het opstellen van een goed plan over wat je wilt plaatsen, wanneer je dit wilt plaatsen en wat nuttig is om te delen.
Je zou kunnen denken dat je genoeg vrije tijd hebt om creatieve berichten te bedenken, maar dat gaat waarschijnlijk tegenvallen. Het vergt meer tijd dan je zou denken. Zonder een plan kunnen je sociale mediakanalen stilvallen of kunnen je berichten van lagere kwaliteit zijn door gebrek aan tijd en aandacht. Het is een uitdagende taak en je hebt veel te doen. Het goed onderhouden van jouw social media begint bij een effectieve sociale mediastrategie.
Het beste om te doen is nadenken over een periode en hiervoor een agenda te maken. Bedenk hiervoor welke onderwerpen nuttig zijn om over te publiceren en welke onderwerpen je doelgroep in geïnteresseerd zijn. Of je nu dagelijks, elk uur of wekelijks berichten plaatst, met het bijhouden van een agenda kun je consistent blijven met posten.
Het is belangrijk om te weten wanneer je iets plaatst, maar je moet ook nadenken over waar je publiceert. Welk social media kanaal past bij deze post?
En wie is verantwoordelijk is voor het plaatsen en delen van berichten? Plaats je het zelf of verdeel je het werk? Door in je plan op te nemen wie wat doet, zorg je ervoor dat het ook daadwerkelijk gebeurt.
Ook is het handig om na te denken waarom je bepaalde berichten deelt. Welke bedrijfsdoelen wil je ermee bereiken? Als je sociale media bijvoorbeeld gebruikt om je zichtbaarheid te vergroten moeten je berichten hierop gericht zijn. Zorg ervoor dat je weet wat de reden is dat je iets deelt en wat je precies deelt. Dat is de bedoeling van een sociale mediastrategie.
Er zijn tools die het posten makkelijker maken. Met beheertools zoals HootSuite, Buffer en Everypost kun je van tevoren content maken en deze op specifieke momenten delen. Jij bepaalt zelf op welke sociale media je de content wilt delen en je kunt samenwerken met je medewerkers zodat je succesvol wordt op sociale media. Daarnaast kun je de tools gebruiken om te zien naar wat mensen zeggen over jou op sociale media.
Een goed uitgewerkt social media plan opstellen helpt je om je inspanningen naar een hoger niveau te tillen. Gelukkig zijn er veel tools beschikbaar om je te helpen.

afbeeldingsbron: https://tobefound.nl/blog/social-media-plan/
Bron: https://learndigital.withgoogle.com/digitalewerkplaats/course/promote-with-content/module/15/lesson/77
Adverteren op social media
Er zijn andere mogelijkheden om je socialmediaplan te versterken. Je kunt op veel socialmediaplatforms betaalde advertenties gebruiken om jouw doelgroep te bereiken en je boodschap goed over te brengen.
De advertenties kun je richten op mensen met een eigen gemaakte doelgroep selectie. Met gedetailleerde gebruikersgegevens hebben wordt jouw advertentie getoond aan potentiële klanten.
Wanneer mensen aan hun account hun leeftijd en geslacht toegevoegd hebben in de persoonlijke gegevens, bieden socialmediaplatforms de mogelijkheid om zeer specifieke doelgroepen te bereiken. Ideaal voor bedrijven.
Je kunt geld besparen door advertenties alleen te laten zien aan mensen die wel bij jouw doelgroep horen. Met social media kun je je doelgroep nog verder verfijnen. Dit is een een geweldige manier om advertenties alleen weer te geven aan mensen met de hoogste kans op interesse in jouw product.
Ook kun je je advertenties ook richten op lokale gebieden. Dit betekent dat je sociale netwerken kunt gebruiken om advertenties weer te geven binnen een straal van de hoeveelheid kilometer die jij wenst.
Socialmediaplatforms bieden goede opties om advertenties of inhoud te richten op zeer specifieke doelgroepen. Dit helpt je om je marketingbudget effectief te besteden.
Met betaalde advertenties versnel je het proces van meer volgers en meer bekendheid krijgen. Dit is hoe adverteren op social media te werk gaat. Je kunt je richten op specifieke doelgroepen en je kunt je zichtbaarheid op social media sneller vergroten, zolang je bereid bent ervoor te betalen.
Analysetools
Het is van belang om de impact van je socialmedia gebruik bij te houden, maar dit kan soms een uitdaging zijn. Gelukkig zijn er analyses en tools die je hierbij kunnen helpen. Wij zullen je laten zien hoe je met behulp van analyses en tools het resultaat van je socialmedia-activiteiten kunt volgen en een beter inzicht kunt krijgen in de activiteiten van jouw klant.
Je begint natuurlijk met het verkennen van de mogelijkheden van de socialmediaplatforms. Wanneer je naar jouw account kijkt, zie je al informatie over wat er zich precies afspeelt. Je kunt rapporten bekijken over het aantal volgers, trends, gedeelde berichten, reacties en zelfs wie jouw grootste fans zijn.
Door deze beschikbare gegevens en rapporten van social media te bekijken, kun je veel inzicht krijgen over je volgers, fans of netwerk. Je kunt zien wie ze zijn, hoe ze zich gedragen en hoe ze reageren op jouw content. Het kan echter veel tijd kosten om op elk socialmediaplatform apart in te loggen en de gegevens en rapporten te bekijken. Daarvoor hebben wij gelukkig tools.
Veel van deze tools bieden ook mogelijkheden voor gegevensverzameling en -analyse. Hiermee kun je de verschillende socialmedia kanalen vergelijken en rapportages beheren. Deze tools zijn handig en je kunt online zoeken naar ‘social media management tools’ om er meer over te leren.

Afbeeldingsbron: https://www.customerscope.nl/social-media-strategie-ontwerpen/
Daarnaast zijn er ook socialmediamonitoringtools met diverse functies en prijzen. Deze tools doorzoeken alle beschikbare social media kanalen om te controleren of er gesprekken plaatsvinden over jou, je concurrenten of soortgelijke onderwerpen.
Webanalysetools volgen de activiteiten zodra iemand je website bezoekt, en veel van deze tools kunnen automatisch detecteren wanneer bezoekers afkomstig zijn van social media. Dit betekent dat je kunt zien hoeveel bezoekers je website bereiken via Facebook of Twitter, maar ook welke acties ze ondernemen, zoals het invullen van een contactformulier, het kopen van artikelen in je online winkel of het downloaden van je maandelijkse nieuwsbrief.
bron: https://learndigital.withgoogle.com/digitalewerkplaats/course/promote-with-content/module/15/lesson/79