De technologie van nu is een soort geheime kracht om een winkel te transformeren. Door middel van zoekmachines, online gidsen en social media kun je nu zonder moeite in contact komen met klanten in de buurt. Als winkel zijnde wil je jouw concurrentie een stap voor zijn. De eerste stap is leren hoe je optimaal kunt profiteren van het internet voor het trekken van nieuwe klanten. In deze blog delen we een aantal effectieve manieren waarop je lokale advertenties, mobiele marketing en andere tactieken kunt inzetten. Het is tijd voor een nieuwe stap in jouw winkelervaring. Met behulp van een beetje technologische magie kun jij na het lezen van deze blog een stroom van enthousiaste klanten verwelkomen.

De revolutie van klant vindbaarheid

Door de jaren heen is er veel ontwikkeling geweest in de manier waarop kopers en verkopers met elkaar in contact komen. Door zoekmachines, online lokale gidsen, review sites en social media zoeken vragers en aanbieders elkaar op. Door al deze digitale hulpmiddelen kun jij als ondernemer gericht adverteren naar een specifieke doelgroep in jouw buurt. Wij zullen je uitleggen waarom lokaal adverteren zo essentieel is en hoe jij jouw specifieke en lokale doelgroep kunt bereiken. Veel bedrijven hebben al grote wijzigingen in hun marketingstrategie gemaakt om al deze nieuwe mogelijkheden te benutten. Op die manier bereik je als ondernemer je ideale lokale klanten online.

Lokaal adverteren

Lokaal adverteren zorgt ervoor dat jij je advertenties uitsluitend toont aan mensen die zich in de buurt van je bedrijf bevinden en mogelijk potentiele klanten kunnen worden. Met al de verscheidene online platforms heb je enorm veel mogelijkheden voor het gericht verspreiden van jouw advertentie naar de juiste doelgroep.

Bij zoekmachines kun je bieden op zoektermen om jouw advertentie effectief te laten opvallen en hoog in de zoekresultaten te komen. De zoekmachines bieden je de mogelijkheid om jouw advertentie alleen aan mensen binnen een bepaalde straal te laten zien. Hiermee bereik je precies jouw gewenste doelgroep op het juiste moment. Het gevolg hiervan is een grotere kans voor meer potentiële klanten. Met slimme targeting kun jij jouw lokale zichtbaarheid vergroten. Wanneer iemand in de buurt van jouw winkel iets opzoekt zal jouw advertentie omhoog komen. Iemand die 100 kilometer verderop is, is al snel minder geïnteresseerd. Voor meer info over zoekmachineoptimalisatie klik hier.

Social media adverteren

Een andere methode om gevonden te worden is het gebruik van social media. Social media platforms zoals Instagram, Facebook en LinkedIn bieden de mogelijkheid om een bedrijfspagina aan te maken of betaalde advertenties te plaatsen om zo een lokale doelgroep te bereiken. Social media kanalen bevatten veel kennis over de locatie van gebruikers. Ook hier kun je instellen dat je advertenties alleen worden weergegeven aan mensen in de buurt. Op deze manier kun je gericht jouw onderneming adverteren en potentiële klanten vinden die zich in jouw buurt bevinden. Door de kracht van social media kun je in deze tijd jouw lokale doelgroep effectief bereiken!

Ook bij lokale gidsen en beoordelingswebsites online kun je tegen betaling adverteren.

Het fijne aan lokale advertenties is dat je sneller contact kunt opnemen met de klanten omdat ze zo dicht in jouw buurt zitten. Door online adverteren kunnen mensen jouw onderneming sneller vinden, gemakkelijk een routebeschrijving krijgen en goeie recensies lezen. Door je budget voor adverteren te beperken tot mensen uit jouw regio en gebruik te maken van verschillende advertentie mogelijkheden kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijf meer klanten trekt en winstgevender wordt.

De mobiele technologie

Met de mobiele technologie van nu kun je als bedrijf gemakkelijk contact opnemen met je klanten uit de buurt. Omdat iedereen wel een telefoon heeft in deze tijd kun je als bedrijf hier goed op inspelen. Mensen pakken al snel hun mobiel erbij wanneer ze een dichtstbijzijnde zaak vinden. Een restaurant, supermarkt of fietsenmaker. Door hun locatie komen de de meest lokale bedrijven bovenaan te staan.

Je moet dus nadenken over het vergroten van de kans dat jij bovenaan die zoekresultaten komt te staan. Door de locatie van jouw bedrijf te vermelden in online gidsen, beoordelingswebsites en zoekmachines ben je al een stap verder om in de organische zoekresultaten te belanden. Wat is nou de toegevoegde waarde van die mobiel?

Met behulp van een goeie lay-out van je website wordt jouw bedrijf aantrekkelijker. Denk er hierbij aan dat je jouw contact gegevens hier ook weergeeft. Zo kunnen klanten makkelijk contact opnemen. Door middel van de gps functie op een telefoon kan een website of app zien waar iemand zich bevindt. Zo worden klanten uit jouw regio naar jouw website geleidt als jij je locatie erbij hebt vermeld.

Wanneer jouw onderneming een eigen app heeft kan die app meldingen versturen naar de klant. Hierin kun je bijvoorbeeld een aanbieding vermelden. Een app maakt het ook makkelijker voor de klant om antwoord te krijgen op een vraag of zorgt voor een snellere bestelling.

Ook kun je via social media een promotie bericht plaatsen waarin jij zelf bepaalt in welke regio deze advertentie te zien is. Wanneer iemand op Instagram een reclame ziet is er een grote kans dat het bedrijf ook in de buurt is.

Zorg er dus voor dat je online makkelijk vindbaar bent op elk apparaat. Een laptop, telefoon of laptop bijvoorbeeld. Jouw website moet mobielvriendelijk zijn zodat mensen ook via de smartphone snel wat kunnen opzoeken. Adverteer lokaal en maak gebruik van technologieën zoals gps en apps zodat klanten lokale aanbiedingen en meldingen te zien krijgen.

Lokale SEO

Zoekmachines zorgen ervoor dat potentiële klanten jouw bedrijf makkelijker kunnen vinden. Je advertentie verschijnt hoger in de zoekresultaten bij iemand zich in de buurt van jouw bedrijf bevindt, of zoekt in de buurt van jouw bedrijf. Wanneer iemand iets met spoed wil kopen en niet kan wachten op een bezorging zullen ze online de dichtstbijzijnde optie zoeken. Zorg er dus voor dat jouw locatie duidelijk is en gemakkelijk te vinden is

Hoe meer lokale informatie je toevoegt aan je site hoe meer klanten je trekt. Als een klant in de winkel een speciale korting heeft dan komen ze eerder naar jouw zaak dan naar de andere lokale verkoper. Dit gebeurt natuurlijk alleen als jouw website er ook kwalitatief goed uitziet met veel informatie. Denk aan openingstijden, locatie, contactgegevens etc.

De zoekmachine kijkt naar de afstand van jouw bedrijf tot die van degene die wat zoekt. Wanneer jouw bedrijf bekender is zal jouw website ook meer bezocht worden. Bedrijven met een relevante website en veel aanbevelingen komen hoger in de zoekresultaten. Dit komt omdat de zoekmachine de beste resultaten weergeeft.

Met deze tips help je de zoekmachine om te bepalen of jouw bedrijf lokaal is en een goed resultaat voor de zoeker. Vergeet niet dat het tijd kost om hoger in de zoekresultaten te komen en om lokaal gevonden te worden. Neem de tijd om genoeg gegevens aan je site toe te voegen en schrijf goede content

Geschreven door: Dalia Gabro – 08/06/2023

bron: https://learndigital.withgoogle.com/digitalewerkplaats/course/become-searchable-online/module/13/lesson/70