In de vorige blogpost hebben wij het al gehad over hoe je aan de slag kan kaan met de analyses, maar hoe boek je succes? In deze blogpost ga je achter de tips en tricks van webanalyses komen. Lees snel verder!

Webanalyses zijn gewoonweg super belangrijk bij het meten, evalueren en optimaliseren van het zoekverkeer naar een website. Het geeft je informatie over welke zoekwoorden mensen bijvoorbeeld gebruiken om je website te vinden en welke pagina’s ze bezoeken. Misschien lijkt jouw website naam heel erg op een ander en moet je kijken of dat gevaarlijk is voor jouw onderneming. Webanalyse benadrukt het belang van kwalitatief verkeer en conversies, en helpt bij het meten van conversiepercentages en het identificeren van optimalisatiegebieden. (Les, n.d.-g)

We gaan in andere blogsposts dieper in op SEM, voor nu is het belangrijk dat je weet dat het een zoekmachine (tool) is die zoekt naar de juiste zoekwoorden voor jouw website. Deze tools dragen bij aan het identificeren van doeltreffende zoekwoorden, het beoordelen van het rendement op investeringen, en het evalueren en verbeteren van advertentieprestaties en biedstrategieën. (Les, n.d.-g)

Je kunt gegevens die uit de webanalyse komen ook indelen in verschillende groepen, Segmenteren. Dit zorgt ervoor dat je verschillen herkent en mogelijkheden ontdekt van verbetergebieden. Denk hierbij aan best presterende landen of steden, welke kanalen efficiënt werken. (Les, n.d.-g)

We hebben het over gegevens, maar we moeten gegevens niet doorelkaar halen. Je hebt kwalitatieve gegevens en kwantitatieve gegevens. De woorden komen bekend voor he, waarschijnlijk doet het je denken aan wiskunde of economie.

Kwalitatieve gegevens richten zich op woorden en de betekenissen ervan. Kwantitatieve gegevens richten zich op aantallen.

Nu we weten wat de woorden betekenen snappen we misschien beter waarom een combinatie van die gegevens goed kunnen zijn.

Het geeft namelijk een groter beeld over van je doelgroep en het succes van het bedrijf dan dat je ze apart bestudeerd. (Les, n.d.-g)

De gegevenscyclus bestaat uit vier hoofdfasen: planning, uitvoering, controle en bijsturing.

Het is essentieel om relevante gegevens te verzamelen, deze regelmatig te bekijken en online tools zoals Google Analytics te gebruiken om inzicht te krijgen en weloverwogen beslissingen te nemen. Het proces van bruikbare inzichten bestaat uit zes stappen, waaronder het stellen van doelen, gegevensverzameling, gegevensinterpretatie, aanbevelingen, actie en resultaatevaluatie.(Les, n.d.-g)

Vervolgens kun je de gegevens die uit je webanalyse komen presenteren. Er zijn verschillende manieren waarop je gegevens kan presenteren. Het kan via visuele indelingen denk aan tabellen, diagrammen heatmaps. Het kan ook via een spreadsheets. Het licht allemaal aan de behoefte van je publiek, het moet je publiek niet overweldigen. (Les, n.d.-g)

Gefeliciteerd je bent aan het einde gekomen van de blogpost. Dit betekent dat we toch niet zo saai waren als je gedacht had. Tot bij de volgende blogpost!

De gehele module kun je vinden op:

https://learndigital.withgoogle.com/digitalewerkplaats/course/customers-needs-behaviours/module/11/lesson/65

en

https://learndigital.withgoogle.com/digitalewerkplaats/course/customers-needs-behaviours/module/139/lesson/153